Een website is een heel belangrijk medium voor bedrijven geworden. Sommige bedrijven zijn grotendeels virtueel geworden. Daarvan zijn webwinkels een heel goed voorbeeld, die fysiek nog louter bestaan uit kantoor- en opslagruimtes. Een website kan diverse doelen hebben, van heel transactie georiënteerd tot puur informatief. Die laatste vorm zie je nu minder frequent dan jaren terug. Mensen zoeken steeds vaker informatie op het web, gebruik maken van een zoekmachine als van Google. Telefoongidsen en de Gouden gids worden sinds 2018 niet meer in papiervorm uitgebracht. Als een bedrijf nog geen website bezit, dan is het belangrijk na te denken over het doel daarvan. Afhankelijk van dat doel kan het nodig zijn om de organisatie aan te passen.
Realisatie
Behalve dat een website aan het gestelde doel moet beantwoorden, moet die er gelikt uitzien. Die zal duidelijke en informatieve teksten moeten bevatten, en fraaie en functionele grafische elementen. Het moet een structuur hebben, die mensen snel begrijpen. Inzichtelijk zijn, opdat mensen eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken. Als bezoekers van de website aanvullende informatie willen hebben, moet het duidelijk zijn hoe ze daaraan kunnen komen. Voor de bezoekers van de website moet het privacybeleid duidelijk zijn, inclusief het gebruik van zogenoemde cookies.
Search Engine Optimization
Een website moet gevonden worden, anders is al het werk voor niets geweest. De zoekmachine van Google is al eerder genoemd. Die wordt het meest gebruikt als mensen op het web informatie zoeken. Google moet de website dus kunnen vinden en vervolgens bij relevante zoekopdrachten de website zo hoog mogelijk in de zoekopdrachten plaatsen. Het geheel van maatregelen om dat laatste te realiseren, wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Een van die maatregelen wordt er hier uitgelicht en dat is het opnemen van zoekwoorden in de tekst van de website. Dat betekend zich inleven in de zoeker, die informatie zoekt die van toepassing is voor de website. De tekst van diens zoekopdracht moet teruggevonden kunnen worden op de website. De voorwaarde daarbij blijft wel dat de website goed leesbaar blijft en meerwaarde biedt aan de bezoeker. Zo niet dan werkt het verwerken van zoekopdrachten negatief. Vanwege de SEO is het vaak beter om het website laten maken uit te besteden.