Telecom

Nieuwe simkaart: hoe werkt nummerbehoud?

Ga je overstappen naar een andere provider? Wanneer je een nieuwe prepaid simkaart of abonnement bestelt, ontvang je een nieuw nummer. Tenzij je voor nummerbehoud kiest. In dat geval kun je het telefoonnummer van je huidige simkaart blijven gebruiken. Benieuwd naar hoe nummerbehoud werkt en wat er bij komt kijken? Hier lees je meer informatie voor zowel prepaid als abonnementen.

Wat is nummerbehoud precies?

Nummerbehoud betekent het behouden van je telefoonnummer wanneer je kiest voor een nieuwe mobiele aansluiting. Van belang om te weten is dat het voor consumenten altijd mogelijk moet worden gemaakt om je nummer te behouden. Dit moeten telecomaanbieders dus altijd als optie geven. Dit geldt voor zowel prepaid herlaadkaarten als sim only abonnementen / GSM abonnementen.

Je telefoonnummer gaat over wanneer je nieuwe provider de overstap heeft geregeld, waarna meestal een afspraak wordt gemaakt voor wanneer je nummer overgaat.

Nummerbehoud zelf mag geen geld kosten; hier mag een telecomprovider dan ook geen geld voor vragen. Het is een gratis mogelijkheid dat bij overstappen altijd beschikbaar moet zijn. Ook dit geldt voor beide mobiele aansluitingen (prepaid en abonnementen).

Nummerbehoud met prepaid

Tijdens het bestellen van een prepaid simkaart / herlaadkaart kun je aangeven dat je voor nummerbehoud wilt kiezen. Dit is vrijwel altijd een optie tijdens het bestelproces. Is dat niet het geval, dan kun je contact opnemen met de provider voor het behouden van je nummer. 

Je telefoonnummer wijzigt dus niet wanneer je een prepaid sim met nummerbehoud bestelt. Let er wel op dat je je beltegoed eerst opmaakt met je oude simkaart, want beltegoed meenemen is bijna nooit mogelijk. 

Een belangrijk voordeel van prepaid nummerbehoud is dat je hiervoor geen contract hoeft af te sluiten. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een tijdelijke oplossing, zonder dat je je telefoonnummer kwijt raakt, dan kun je gewoon voor nummerbehoud via prepaid kiezen.

Nummerbehoud met een abonnement

Bij abonnementen is het ook altijd mogelijk om je nummer mee te nemen naar je volgende abonnement. Hier kun je bijna altijd tijdens het afsluiten van je abonnement voor kiezen. Soms moet je dit echter bijvoorbeeld via een mailtje naar de provider aangeven.

Belangrijk om te weten bij het meenemen van je nummer is dat je nummer alleen wordt overgedragen met je eigen toestemming. Dit kan tot 1 maand nadat je overeenkomst met je vorige provider is beëindigd. 

Verder is het ook goed om te weten dat er mogelijk kosten zijn verbonden wanneer je vroegtijdig je contract opzegt. Ook dan is het mogelijk om over te stappen en je nummer mee te nemen, maar er zijn dan dus vaak wel kosten zijn verbonden.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *